教員一覧
Faculty

野村 和之

教員名 Teaching Staff
NOMURA, Kazuyuki 野村和之
最終学歴 Last Academic Qualification
Doctor of Education, Chinese University of Hong Kong 香港中文大学教育博士
専門分野 Research Areas
Education 教育学
Teaching Japanese as an Additional Language 日本語教育
Intercultural Understanding 異文化間理解
現在行っている研究 Current Research
  • I identify myself as a teacher-researcher. My main interests lie in intercultural teaching and learning. Here are my key research questions:
    - How do people interact to learn each other's language(s) and culture(s)?
    - What enables people from different cultures to live together?
    - How can education contribute to a more inclusive world?
  • 私は自分を「教師・研究者」だと考えています。主に関心があるのは異なる文化の間で起こる教育です。次のような問いをよりどころに研究を進めています。
    - 人はどのように関わり合いながらお互いの言語と文化を学び合うのか。
    - 異なる文化を持つ人々が手を携えて生きるためには何が必要なのか。
    - 多様な人々が生きやすい世界に向けて教育はどのような役割を果たせるのか。
担当科目 Current Teaching
  • Courses for Students in All Majors 普遍教育科目
    - Invitation to Teaching Japanese as an Additional Language 日本語教育への招待(日本語学習支援実践プログラム)
    - Practicing Japanese Language Support 日本語学習支援実習(日本語学習支援実践プログラム)
    - Multilingualism and Translanguaging 多言語コミュニケーション(JS)
    - Chinese-Japanese Translation 中日翻訳
  • Courses for LAS Major Students 国際教養学部専門科目
    - Seminar in Global Issues グローバルイシュー演習
    - Cross-Disciplinary Studies IG(2) クロスメジャープロジェクトIG(2)
    - Culture and Language: A Critical Approach to Japanese 文化と言語
  • Courses for Postgraduate Students 大学院科目
    - Intercultural Education 異文化間教育学(大学院共通科目)
    - Seminar on Intercultural Education 異文化間教育学演習
  • Courses for International Students 留学生科目
    - Japanese 101 Integrated 日本語101総合
    - Japanese 201 Integrated 日本語201総合

発表論文等 Published Papers, etc.
  • Nomura, K. (2023). Exploring the emic understanding of 'critical thinking' in Japanese education: An analysis of teachers' voices. Educational Philosophy and Theory, 55(13), 1501-1512.
  • 野村和之(2022)「香港の日本語教育における潜在的カリキュラム-教師と学習者のやりとりから見えたもの-」『日本語教育』182号,49-63
  • 野村和之・吉野文・西住奏子・佐藤尚子(2022)「2021年度千葉大学日本語プログラムオンライン学習調査の結果報告」『国際教養学研究』6号,169-181
  • Nomura, K., Kataoka, S., & Mochizuki, T. (2019). Understanding the motivations of fluent speakers in beginner-level foreign language classrooms: A Hong Kong study. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(7), 618-632.
  • Nomura, K., & Yuan, R. (2019). Long-term motivations for L2 learning: A biographical study from a situated learning perspective. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(2), 164-178.