Integrated Packaging Design Studio

Partner university (faculty)

Faculty of Engineering, Chiba University and University of Cincinnati

Class schedule

Monday, December 9 to Monday, February 1

Time difference

13 hours

Class objectives

This course covers the historical and contemporary objectives of package design and examines a series of new methodologies, techniques, and strategies for creating innovative designs for user-oriented packages from design concepts to prototypes that take into consideration the practical aspects of production. The students examined the visual, cultural, and practical considerations for package designs and unified them to enhance the quality and value of the user experience while maintaining manufacturability from ecological and universal perspectives. This comprehensive methodology has the potential to influence existing standard package designs and lead to the development of more high-value, convenient, and fun package designs.

Class content

We asked the UC to deliver the contents of the lesson, and the students of Chiba University conducted group work on design based on what they have learned from the lesson. Additionally, we asked the teachers of the UC to join us again after the final presentations and evaluated students' work together. The course was conducted as follows:

December 7: Introduction to the course, Lesson conducted by the UC (with Cincinnati University online)
December 14: Researching and analyzing
December 21: Identifying issues
January 4: Sketching and coming up with ideas
January 12: Setting design aims
January 18: Mid-term presentations
January 25: Making prototypes
February 1: Final presentations (with the UC online)

Class format

Synchronous

Tools used

teams, zoom

By conducting classes that have the same content at both universities, students can learn for themselves that the designs demanded by different societies differ greatly according to the differences in cultures and social systems. This is highly significant for the students of both universities in the globalized world of today. Classes were entirely online in the US because of the pandemic, especially this year. The course provided an opportunity for the Japanese students to learn about the actual situation in the US as they found out that the situation in the US is significantly different from that in Japan, such as the ways to conduct classes and distribute goods, which have been mainly done through home deliveries, in response to the pandemic. Furthermore, the students were able to learn about specific changes in designs brought about by social conditions as they made a concrete plan for product designs and presented them.
Moreover, we invited Mr. Toru Ito, who is the President of the Japan Package Design Association and a well-known package designer, as a part-time lecturer to teach our students and provide feedback. Through activities like these, we believe that we were able to provide specialized learning according to the actual front line of designs and global trends that can lead to professional careers.

実施大学(学部)

千葉大学工学部 シンシナティ大学

授業日程

12月7日(月)~2月1日(月)

時差

13時間

授業目的

この授業では、パッケージデザインにおける歴史的目標と現代的目標の両方を取り上げ、コンセプトから実際の生産を考慮したプロトタイプまで、ユーザーを中心とした革新的なパッケージデザインを作成するための一連の新しい方法論、技術、戦略を検証する。 製造可能性とエコロジカル、ユニバーサルな視点を持ちながら、ユーザーの体験の質と価値を高めるために、パッケージデザインの知覚的、文化的、および実用的な考慮事項を調査して統合する。この包括的な方法論は既存の標準的なパッケージデザインに影響を与え、より価値があり、便利で、楽しいパッケージデザインを開発する可能性がある。

授業内容

シンシナティ大学で行われている授業を相手校からプレゼンテーションをしていただき、それを基に千葉大学でデザインのグループワークを行う。最終プレゼンテーションで相手校の先生に再び参加して頂き、講評を一緒に行う。授業の流れは以下の通りである。
12/7 授業の概要およびシンシナティ大学の授業の説明(withシンシナティ大学Online)
12/14 調査・分析
12/21 問題点の洗い出し
1/4 スケッチ・アイデア出し
1/12 デザイン目標の設定
1/18 中間プレゼンテーション
1/25 プロトタイプ作成
2/1 最終プレゼンテーション(withシンシナティ大学Online)

授業実施形態

同期型

使用ツール

teams, zoom

双方の大学で同内容の授業を行うことで、学生達は文化や社会システムの違いによって求められるデザインが大きく異なるということを、身をもって知ることができる。このことは、グローバル化した現代において、双方の学生にとって非常に有意義である。特に今年はコロナ禍でアメリカでは完全にオンラインの授業が行われた。アメリカでのコロナ対応状況による、授業実施方法や、宅配が主となった商品の流通状況等、日本とは大きく異なる状況を知ることで、日本の学生にとってはアメリカの状況をリアルに知る契機ともなった。さらに、商品デザインの具体案を作成しプレゼンテーションするため、社会情勢によるデザインの変化についても具体的に学ことができた。
日本パッケージデザイン協会理事長であり、著名なパッケージデザイナーでもある伊藤透先生を非常勤講師としてお招きし、学生指導および講評などをやっていただいた。そのことで、実際のデザイン現場の状況や世界的な潮流なども踏まえた、職業に結びつく専門性のある教育(Professional Study)を提供できたと考えている。

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